”Rakastatko sinä Jeesusta?” Viisivuotias pikkutyttö pysäytti pyhäkoulumatkallaan pyöräilevän vankilanjohtajan esittäen tämän kysymyksen. Tilanteesta häkeltynyt mies otti yhteyden tytön äitiin kehottaen harkitsemaan, olisiko syytä ottaa tyttö pois pyhäkoulusta, ettei mene pää sekaisin. Äiti ei säikähtänyt, vaan antoi pyhäkoulun jatkua.

Äitini on kertonut tämän tapauksen lapsuudestani. En itse häiriköintiäni muista. Sen sijaan mieleeni ovat painuneet vaikuttavat pyhäkouluhetket, joita sunnuntaisin piti vuorotellen kaksi miestä, sikalanhoitaja ja työmestari. He saattoivat tulla vankilasta kesken työpäivän sikalanhajuisena, saappaat jalassa pitämään kylän lapsille pyhäkoulua. Rukoilin, että Jeesus tulisi sydämeeni ja ottaisi minut omakseen. Hän kuuli rukouksen ja hän on ollut näiden vuosikymmenten läpi uskollinen.

 Kristillinen kasvatus oli lasten arjessa ja pyhässä läsnä, vaikka kodeissa ei siihen olisi panostettu. Tällä hetkellä tilanne on toinen. Pyhäkoulut ovat käytännössä kuolleet.  Kyselyssä alle 35-vuotiaista naisista vain neljä prosenttia vastasi myönteisesti kysymykseen henkilökohtaisesta uskosta Jeesukseen. Jos joku oli 25 v sitten kysynyt, montako sukupuolta ihmisellä on, aika tyhmänä olisi kysyjää pidetty. 

 Kristillisten uskon ydinkysymysten ja Raamatun sisällön tuntemus on merkittävästi heikentynyt muutaman vuosikymmenen sisällä. Keskeiset teologiset käsitteet, kuten synti, armo, tuomio, rakkaus tai vaikkapa sateenkaari ymmärretään usein hyvin eri tavoin kuin Raamattu niistä opettaa. 

 Kristilliset arvot ovat yhä voimakkaammin haastettuina tässä ajassa. Silti Raamatun opetuksista, niin lain kuin evankeliumin sanomasta ei pidä vaieta. Mitä enemmän vaikenemme ajan hengen kanssa ristiriidassa olevista kysymyksistä, sitä voimakkaammaksi käy torjunta. 

 Jos kadunmieheltä kysytään, mikä on kristinuskon keskeinen sisältö, todennäköinen vastaus on lähimmäisen rakkaus. Se oli kyllä Jeesuksen keskeinen opetus, mikä sisältyy rakkauden kaksoiskäskyyn, mutta se on lakia, joka tunnistetaan muissakin uskonnoissa ja aatteissa. Evankeliumin ydinsanoma Jeesuksen uhrikuolemasta on tänään monelle vieras ja siihen liittyvä lain ja evankeliumin sanoma käsittämätön. Jeesuksen lähetyskäsky on entistä ajankohtaisempi myös Suomessa!

Päivi Räsänen

Kuva: Hanne Salonen

Sanan säilä on palsta, jolla erilaiset kirjoittajat kertovat ajatuksiaan kielestä, kulttuurista, Raamatusta ja lähetystyöstä. Kirjoittajien mielipiteiden ei välttämättä tarvitse edustaa Wycliffe Raamatunkääntäjien näkemystä.