Idea

Viime vuonna Wycliffe Saksa uudisti visuaalisen ilmeensä. Tämä sai Saksan Wycliffe-järjestön pohtimaan, millä uusilla keinoilla he voisivat saada ihmiset pitämään Wycliffeä kiinnostavana:

Agnes Hitzl

Pohdimme, olisiko lapsille kohdennettu materiaali hyvä lähestymistapa. Lapsena kuulemamme asiat jäävät mieleen. Se, mikä on lasten mielestä kiehtovaa, houkuttelee usein myös vanhempia. Osaan monia tarinoita ulkoa, koska lapseni saivat minut lukemaan niitä useita kertoja. Jotkut tarinoista saavat minut edelleen hymyilemään; toiset mieluummin unohtaisin, mutta ne ovat jättäneet jäljen aivoihini. Kun huomasin, miten lukemani tarinat vaikuttivat elämääni, syntyi idea kirjoittaa Wycliffen työstä tarina lapsille. 

Päätimme suunnitella lahjan, jota ihmiset eivät helposti heitä pois. Saksassa pienet, neliönmuotoiset lapsille suunnatut kuvakirjat ovat suosittuja. Monet perheet keräävät niitä ja niiden säilyttämiseen on säilytyskoteloita ja laatikoita. Miksi emme hyödyntäisi tämän formaatin suosiota? 

Nyt tarvitsimme enää kertomuksen Wycliffen työstä lapsen näkökulmasta. 

Kertomus

Jonas ja Annie asuvat Saksassa ja ovat alakoulun kolmannella luokalla. He ovat tavallisia lapsia ja heihin on helppo samaistua. Tyttö on leikkisä ja poika hieman nörtti. Eräänä päivänä he oppivat, että kaikkialla maailmassa lapset eivät voi käydä koulua. 

He päättävät auttaa, jotta nämä lapset oppisivat lukemaan ja kirjoittamaan. Mitä ihmiset tarvitsevat oppiakseen lukemaan? Kirjaimia! Niinpä Jonas ja Annie perustavat joukkueen, jonka he nimeävät ”Aakkossadetiimiksi”.

He päättävät lentää avaruuteen ja antaa aakkosten sataa maahan. He olettavat, että ihmiset, jotka löytävät nämä kirjaimet, voivat oppia lukemaan ja kirjoittamaan. Mutta pian he huomaavat, että heidän suunnitelmansa ei toimi. Loppujen lopuksi kirjaimet syttyvät tuleen, kun ne saavuttavat ilmakehän. Jonas ja Annie ovat melkein jo unohtaneet idean, kun he tapaavat Janan ja Jensin. Näiden vanhemmat työskentelevät Wycliffen palveluksessa Thaimaassa ja ovat tällä hetkellä kotimaan lomalla. Niinpä Jana ja Jens käyvät muutaman kuukauden ajan samaa koulua kuin Jonas ja Annie. 

Kun lapset ystävystyvät, Annie ja Jonas huomaavat, että Wycliffessä työskentelevät ihmiset ovat eräänlainen ”Aakkossadetiimi” – tosin ihan eri tavalla. He ymmärtävät myös, että lukemaan oppiminen vaatii muutakin kuin vain kirjaimia ja että hekin voivat osaltaan auttaa. 

Ulkoasu, kuvitus ja esitysmateriaali

Tarinan ulkoasun ja kuvituksen on tehnyt itävaltalainen Agnes Hitzl. Lastenkirjassa maailma piirretään sellaiseksi kuin lapset sen kuvittelisivat. Kertomuksen kuvittamisen lisäksi Agnes teki esitysmateriaalia, jota voi näyttää tietokoneiden ja projektorien avulla ja käyttää esimerkiksi pyhäkouluissa. Lisäsimme nettisivuillemme myös värityskuvia lapsille.

Agnes Hitzl

Haasteita ja hyötyjä

Tiedämme, että kuvitettu tarina tarjoaa vain yksinkertaistetun version tieteellisistä tosiasioista. Tiedämme myös, että muiden kulttuurien esittäminen apua tarvitsevina voi olla ongelmallista. Uskomme kuitenkin, että tämä on oikea lähestymistapa lastenkirjassa. Huolimatta tällaisen lähestymistavan rajoituksista toivomme, että voimme siunata lapsia ja perheitä kirjan avulla. 

Toivomme, että monille jää hyvä kuva Wycliffestä ”Aakkossadetiiminä”. Jotkut saattavat jopa vierailla nettisivuillamme, ryhtyä tukemaan meitä tai liittyä osaksi  ”Aakkossadetiimiä”. 

Kirja on ilmainen, mutta suosittelemme vapaaehtoista 1 euron lahjoitusta kirjaa kohden.

Ramona Eibach, tiedottaja, Wycliffe Saksa 

Käännös: Liisa Ylikojola